210212

Hejsan!

Adam har som gor debut pa min bruttas blogg. Ni som tycker vi har varit trakiga och inte skrivit har eller nagan annanstans for den delen ska jag forklara for er varfor. Vi har helt enkelt haft det alldeles for bra for att sitta med datorskarmens kalla ljus i vara solbranda ansikten.

Just nu befinner vi oss pa ett internetcafe pa Koh Lipe. Maste verkligen saga att vi kanner oss hemma har! En otroligt vacker och mysig o langst soderut i Thailand. Har ater man grillad merlin till middag for att sedan dricka Chang pa kuddar under den stjarnbestrodda himmlen mitt pa stranden. De lokala ungarna bjuder pa dans med brinnande facklor medans man smuttar pa en Pineapple-Mojito. Har sett turkost vatten forut pa Maya Bay, Phi Phi etc.... men dem vattnena liknar kottsoppespad om man jamfor med vattnet har.

Var pa snorkeltur till bland annat on Koh Pung (Jajjemen den forsta kossan med testiklar) dar jag och Linnea fick se alar, drakfiskar, hundratals klownfiskar m.m. en riktig upplevelse! Gar inte riktigt att formedla hur skyddad och vackert korallreven ar har. Gar hur bra som helst att snorkla fran strandkanten.

Idag kom vi tillbaka till Lipe fran on Koh Tarutao. Hela on ar en Thailandsk nationalpark och absolut en av de haftigaste upplevelserna vi vart med om. Under forsta timmen har stotte vi pa en flock apor som letade efter chips pa verandan, varaner som sprang hit och dit, Papegojor i traden som skrek och kakade notter samt tallrikstora fjarilar. Vi gick upp till en viewpoint forsta dagen och lade oss tidigt i varldens askvader. Blixten slog ner ett par hundra meter fran varan veranda dar vi satt och flaskade i oss annanas. Ett dunder hordes sen horde man Linnea skrika som en man och jag som en kvinna (...flicka).

Dagen darpa klev vi upp tidigt, packade ryggsacken full med kakor, chips och vatten och hyrde cyklar. Vi cyklade ca 8 km till en annan strand dar vi skulle ta en vilopaus. Hur tanker man da nar man laser 8 km pa kartan? "Tar val kanske en halvtimme..." En timme senare var vi framme efter att i princip klattrat upp for backarna, legat pa bromsarna i nedforsbackarna och sjasat bort apor fran vagen. Vi pratade med en thailandsk kvinna som berattade om ett vattenfall 3 km bort "About one hour, but rainy yesterday, more water, maby 1 hour 10 min"

3 km kan inte vara sa farligt... trodde vi ja. In i regnskogen efter en smal stig, over floden fram och tillbaka, vada genom forsande vatten. Otroligt kravande terang, det tog nastan 2 h dit. Framme vid varldens idyll, mitt inne i regnskogen med klippor runt om sig badade jag och Linnea i den lilla poolen som bildats under vattenfallet. Platsen var som gjord at gudarna. Farden tillbaka gick hur bra som helst. Vilken upplevelse!

Imorgon Phuket for inkop av lite nya tshirtar, cooking school samt flyg till Bali!

Until next time, have a good day kap! /Adam J

Ovader over Koh Lipe

Ett apsvin pa Tarutao, holl pa att kasta en kockosnot i huvudet pa mig.

Pavag till viewpoint, Tarutao, en varan slingrar sig i skogen brevid oss.

Taget fran viewpointen, jag och Linnea gick upp hit forsta dagen pa Tarutao.

Har var vi ute pa aventyr i djungeln vill jag lova. Brevid oss ett 2 meters termittorn.

Framme vid Polulolouluolpo plhu vattenfallet.

Sawadee Kap

Vi ar nu pa ett underbart fint hotell pa koh phanghan. Det forsta stallet med fungerande internet, sa vi passar pa att fixa lite grejer. Har finns inte sa mycket annat att gora an att bara sola, lasa, dricka mojito, spela lite biljard och bada. Helt okej alltsa! Vi bokade nyss om varat flyg till bali eftersom vi vill ha lite mer dagar har i thailand! Det ar ju sa underbart, sa 26 feb flyger vi till Bali.

7 Feb ska vi mota upp Rebecca och hennes gang. Da blir det Fullmoon party och sen ska vi nog utforska on tillsammans.
Annars har vi borjat ga fran likbleka till en latt brunton. Vi har knappt vagat vara i solen nagot, den ar sa sjukt stark. Man branner sig valdigt latt, jag har brant pannan som vanligt och Adam oronen sa de fick blasor. Nu ar vi dock lakta!
Nu ska vi ga tillbaka till var bungalow som ar super mysig. Ha det bra hemma, vi saknar er! Kram:)